GTX

GTX

GTX, nebo taky Hulk, jak ho kvůli barvě a proporcím u nás v garáži nazýváme, je první z řady aut, které přesně dokazují, že to dokonalé auto se nehledá. Prostě vám vstoupí do života a zapadne, jakoby tam vždycky mělo být. Po prvních srazech s Eleanorou jsme poznali, že už to není jen vlastnictví věci, ale styl života. Takže se dalo čekat, že táta přijde s odpovědí na Elu velmi rychle. Pamatuji si, že měl dva požadavky. Zněli asi takhle, chci velkou ameriku, ale musí dát Stangu na ……….. Vždyť vy víte na co.

Po pár měsících hledání jsme pořád přesně nevěděli, co vlastně hledáme. Nic prostě tak nějak nezapadlo. Až nám jednou kamarád poslal odkaz z Facebooku na inzerát v Čechách. Nutno říci, že tehdy trh s ojetýma amerikama v Čechách byl spíš Mustang, Mustang, Mustang, Camaro, Corveta. Dokonce i Charger 1968-70 byl v té době u nás ještě rarita. A v téhle době se tady na prodej ocitl tak neobvyklý kousek jako GTX. Dokonce i výrazně známější, lehce ochuzené dvojče, Road Runner znalo jen „pár“ fajnšmekrů. Navíc tenhle konkrétní zkrátka přesně zapadl. Přemotorovaná bestie s tvarem a rozměry malého dvougeneračního domku, který to Ele (tehdy ještě s motorem 289 cui) netře kdykoli si o to řekne (Teď už by mu to tak snadno neprošlo). Ani na ten první výstřel v garážové rivalitě nebylo potřeba čekat dlouho.

Jak možná víte, tak FoMoCo (Ford Motor Company) má největšího rivala MoPar (Motor and Parts), pod který spadá právě i Plymouth. A každý skalní fanoušek této značky, bez ohledu nato, jak dlouho se znáte, či jestli se ho zrovna neptáte jen na cestu, vám v prvních pěti větách řekne své životní moto. Mopar or No Car. Jinými slovy, trvalo to přesně týden, než se přesně tenhle nápis ocitl vylepený na Hulkově zadním skle. Nutno podotknout, že ta namyšlenost je tentokrát na místě. Honza Hvězda si původně pro sebe postavil neskutečný stroj. Gentlemans musclecar, jak se GTXu přezdívalo, kde sice vrchol výbavy bylo rádio, ale osazený byl největším možným motorem 440 cui, s továrním track packem obsahujícím například nasávacími kapsy v kapotě, či samosvorným diferenciálem a navíc s neobvyklou čtyřstupňovou manuální převodovkou řazenou na podlaze. Původní jeho záměr byl navíc naučit Hulka pekelně sprintovat a tak je převod v diferenciálu taktně řečeno mírně ostřejší. Jednoduše řečeno, buď hoří gumy, nebo spojka. Zcela pochopitelně za zvuků malého pekla. Jinak je ovšem GTX v podobě, ve které vyjel z výroby. A my se zavazujeme ho tak udržet ještě řadu let.

 

ikona

Rok výroby

1969

ikona

Motor

V8 440 cui – 7-2 litrů

ikona

Výkon

400 HP